Tuesday 12 July 2011

Selamat Hari Bapa 2011

I move this from my other blog cause I found it to be a little bit too personal for others to see. It was originally posted on Father's Day itself.

Hari ni hari ayah 2011...
Aku sebenarnya selalu marah dengan abah, selalu bertekak dengan abah. sebabnya kitorg dua-dua keras kepala. tapi bila aku makin dewasa ni baru aku sedar betapa banyak persamaan aku dengan abah. walaupun dari segi rupa aku banyak macam emak, tp segi pemikiran, pendapat, perangai, banyak yang aku macam abah.
dulu mak kecik ati kalau aku g bandar dgn abah. kalau pergi jln2 kuar bndr dengan abah, mesti abah ajak makan mana2, beli apa2. mak kata kalau dgn aku je abah nak beli apa la, pegi makan la. kalau dengan emak takde.
masa kecik2 kalau aku demam panas, aku rasa tak blh tido, sakit etc, nnt mlm2 abah akan datang tlg tuamkan kepala aku. nnt dia akanrasa suhu badan aku dgn tangan dia. pastu biasanya dia baca ayat-ayat sikit pastu tiup kat telinga aku. aku biasanya tersedar, (kadang-kadang tak) tapi aku akan rasa lebih lega lepas tu. sebab tu masa aku dah besar dah sekolah asrama, kalau demam aku mesti rindu nak balik rumah.
Dulu masa sekolah, aku rasa memang abah sayang dekat kitorg. aku kan student yang baik, selalu dapat nombor 1, jadi abah bangga sangat. tapi bila as punya result teruk, dia rasa mcm bersalah dekat as. dia rasa dia abaikan as sebab tu as tak berapa bagus result dia. dia kata sebab dia nak sangat anak lelaki, jadi as ni dia buat endah tak endah je. tapi nasib baik as jadi berjaya jugak sekarang nih.
Masa kecik2 abah selalu keje jauh. dulu2 pernah abah keje luar sampai seminggu baru balik. abah keje berat. abah tebang hutan. abah bukak jalan, bukak kampung, bukak felda. kesian abah sebab dia tak pernah rasa hidup senang. dulu dia selalu cerita pasal hutan yang dia jumpa ada gajah, harimau... masa kecik2 dia pernah dengar bunyi harimau dekat rumah kitorg. abah selalu cerita macamana susahnya hidup dia. abah cerita dia tak pernah belajar sekolah, macamana dia nak sangat sekolah tapi arwah atuk tak bagi. abah cerita macamana dia kerja susah. abah cerita pasal kecik2 dia kena masak untuk uda, tapi pak long (arwah) boleh pegi sekolah, boleh berkawan, kerja tak susah... kesianya abah. sebab tu dia selalus uruh kitorg belajar pandai pandai. kerja bagus bagus... tapi aku jadi anak yang degil pulak.
dia jugak cerita masa kecik dia pegi menyeberang sungai dengan arwah atuk, bawak beras. atuk tipu umo abah sebab budak2 tak boleh kerja, dan sebagainnya. dia cerita macamana dia dapat offer kerja bagus, kat pejabat tanah dan sebagainya, tapi orang tu mintak sijil dan dia tak ada. jadi dia memang suruh kitorg belajar sampai dapat kelulusan yang baik.
Masa masuk u, abah sakit. bukan bukan.. masa aku lepas matrik abah jatuh sakit. tu aku paling tak dapat lupakan. Abah tak boleh bangun, abah tak boleh cakap, abah tak kenal orang. Orang ramai dah datang rumah. semua ingat abah dah tak boleh bangun lagi. Masa tu mak setia duduk tepi abah, jaga abah. aku tengok mak emmang dah tak larat nak angkat abah, so setiap kali nak pegi toilet ke, aku mesti tolong angkat abah, kalau bukan sarul. adik2 aku semua kecik lagi. Aku masa tu baru nak naik tahun 1 UKM, jadi aku sangat takut nak pegi belajar takde duit, jadi aku kerja kat kilang. Aku OT dan sebagainya.. Mak macam nak pinjam duit dari org utk kitrg belajar. ayie pun baru nak naik thn 2. Tapi abah kuat, semangat dia kuat. Hari2 dia cuba bangun, hari2 dia nak sihat, aku rasa abah walaupun sakit tapi sangat2 nak sihat sebab kitorg anak2 dia nih. kitorg masih kecik2, belum ada yang kerja lagi. Amazingly, abah boleh bangun, abah boleh jalan, sampai sekarang abah boleh sihat.
abah memang sayang anak-anaknya. aku ada gambar dgn abah masa kecik masa aku baru lepas nangis. How I wish I was 5 again.

Happy Father's Day 2011 abah!

No comments:

May 2024

I am in a cafe but I am starving. This cafe used to be better. no so bad. i guess there's not so many people. but how come you are a cof...